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“A pandemia global reforçou a importância do acesso aos serviços financeiros”

José Zangui
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Foto:
Isidoro Suka

Mauro Sérgio Quitembo Francisco nasceu em Luanda, no dia 1 de Julho de 1989. Formado em Engenharia Electrónica, desenvolve soluções para empresas emergentes. É CEO da Payper.

A partir de 2014, o profissional começou a trabalhar por conta própria. A Payper, empresa que foi crida com base na África do Sul e em Inglaterra, foi seleccionada, este ano, entre aproximadamente 300 inscrições em todo o mundo, por desenvolver um sistema de pagamento inovador, rápido, seguro e fácil de usar, que melhora a forma como a sociedade comercializa.

A fotografia é, entre as suas ocupações diárias, a mais badalada, embora afirme que não é a sua actividade preferida. Ainda assim, e porque o empenho faz parte da sua personalidade, foi-se esforçando e hoje é admirado como fotógrafo.

É jovem e está à frente de uma plataforma criada por si e dois sul-africanos, que revoluciona as formas de pagamentos. O que faz a Payper em concreto?

A Payper é uma carteira digital e plataforma de API que cria acesso a programas de pagamentos e recompensas a partir de uma conta simples. Permite que os usuários efectuem pagamentos ou transferências em moedas locais e internacionais, tokens, “loyalty points” e integrações com comerciantes e-commerce e do mercado informal. Entre os serviços, permite que empresas criem negócios por cima desta plataforma para receber pagamentos de forma mais rápida e limitar a circulação da moeda numa única rede. Por exemplo, um banco pode conceder um crédito a um empresário que queira comprar tractores, e esse valor só será aceite por revendedores registados no banco.

Como surgiu a ideia?

Começou como um projecto para permitir que comunidades carentes e com alto nível de desemprego tivessem acesso a uma forma de contribuir para o desenvolvimento das suas comunidades e da economia, o que culminou com uma plataforma híbrida que, a partir de uma única conta, o usuário (B2C) pode ter acesso a diversas formas de pagamentos, e empresas e/ou bancos (B2B, B2B2C) podem reduzir a fricção nos seus processos de KYC, KYE e KYP. O nosso desafio diário é fazer que a Payper seja usada a qualquer hora, em qualquer lugar, para qualquer coisa.

Por que razão desenvolveram a Payper e não outro produto?

Porque o usuário não precisa de se preocupar com as papeladas de costume. E a pronúncia em inglês induz ao termo “pagar” ou “pagar via...”.

A proximidade, no que ao nome diz respeito, com a “Paypal” é propositada?

Nem um pouco. Foi uma brincadeira sobre o calão “paper”. É comum usarmos o termo papel para falar de dinheiro, então Payper (paper) caiu que nem uma luva.

Leia o artigo completo na edição de Dezembro, já disponível no aplicativo E&M para Android e em login (appeconomiaemercado.com).

“The global pandemic has reinforced the importance of access to financial services”

You are young and at the head of a platform created by you and two South Africans that revolutionizes the way to make payments. What specifically does Payper do?

Payper is a digital wallet and API platform that creates access to payment and reward programs from a simple account. It allows users to make payments or transfers in local and international currencies, tokens and loyalty points, as well as integrations with e-commerce and informal market sellers. Among the services, it allows companies to build businesses on top of this platform in order to receive payments faster and limit the circulation of currency on a single network. For example, a bank can grant a credit to an entrepreneur who wants to buy tractors and this amount will only be accepted by dealers registered with the bank.

How did the idea come about?

It started as a project to allow underserved communities with high unemployment rates to have access to a way to contribute to the development of their communities and economy. Which culminated with a hybrid platform that from a single account the user (B2C) can have access to several forms of payments, and companies and/or banks (B2B, B2B2C) can reduce friction in their KYC, KYE and KYP processes. Our daily challenge is to make Payper be used anytime, anywhere, for anything.

Why did you develop Payper and not another product?


Because the user does not have to worry about the usual paperwork. And the English pronunciation of the name literally means “pay per...”.

What about the similarity with the name “PayPal”? Was that on purpose?


Not at all. It was a joke on the slang “paper”. We often use the word paper when talking about money, so Payper (paper) fit like a glove.

How does the platform work in practice?


If I have points that offer discounts at my usual supermarkets (loyalty points) for the purchases that I make, or if I have coupons from my favorite stores, or if I have Kwanzas, Dollars or Rand, or if I have cattle and want to use them as currency, all of this is available in my Payper account. So, I don’t have to carry a briefcase full of cards from stores or banks and I have access to other assets that I can use to pay, transfer or gift, and even other assets that I can use to pay, transfer or gift even if my cell phone is not charged or if I don’t have a cell phone.

How do you see the current economic context that the country is experiencing?


We are looking at the challenges as opportunities. There are constraints but we have to try to overcome them and always believe that better days will come. Payper was selected to be part of the 2021 community of INCLUSIVE FINTECH 50 (IF50), an initiative for early-stage financial sector startups (fintechs) focused on underserved segments that are self-financed. We are honored. And the global pandemic has reinforced the importance of access to financial services by both households and businesses in the lower economic class. Creating solutions for such access and expanding them to the largest number of people, mostly those in an unfavorable condition, is the great challenge.

Read the full article in the December issue, now available on the E&M app for Android and at login (appeconomiaemercado.com).